UFM - 13 Lambáda
UFM - 10 Samba
Fotogalerie
URBAN AIR-Libchavy, celokompozitový ultralehký motorový dvoumístný letoun UFM - 13 Lambada a UFM - 10 Samba, určený k levné turistice, k výcviku pilotů a ke sportovnímu létání.
Letouny patří do třídy nové generace ultralehkých letounů, kde ladné tvary jsou spojeny s vynikajícími letovými vlastnostmi. Prototyp UFM - 13 vzlétl poprvé v květnu 1996.
Po tvrdých provozních zkouškách letoun úspěšně vyhověl i lámací zkoušce provedené VÚT Brno. Svou konstrukcí a provedením představuje vrchol v této rychle se rozvíjející kategorii letounů.
Všechny kompozitové díly letounu jsou vyrobeny ve formách, které zaručují řádově vyšší přesnost než u jiných konstrukcí. Použitý materiál - skelný laminát z importovaných komponentů, vykazuje vysokou pevnost spolu s rozměrovou a kvalitativní stálostí.
Lámací zkouška křídla UFM-11 ve VÚT Brno
Rychlou montáž a demontáž umožňuje automatické navádění náhonů flaperonů, vzdušných brzd a výškového kormidla. Nosný systém křídla je navržen jako samonosný bez obvyklých vzpěr díky použití uhlíkových pasnic nosníku. Laminární profil křídla SM 701 vykazuje vysoké výkony při všech režimech letu. Demontovaný letoun lze dopravovat za osobním automobilem ve speciálním přívěsu, do kterého se zasune trup společně s podélně zavěšenými křídly a vyškovkou.
Pro dosažení minimální prázdné váhy letounu byla zvolena skořepinová konstrukce, při níž je materiál optimálně pevnostně využit. Na druhé straně byl získán dokonalý povrch, který příznivě ovlivnil aerodynamické vlastnosti letounu.
Trup je navržen jako čistá skořepina s několika přepážkami, křídlo je vytvořeno jako nosníková sendvičová skořepina. Byl minimalizován počet nenosných části konstrukce, např. i sedačky jsou integrální částí trupu.
Zatížení bylo stanoveno dle předpisu UL-2, ale vzhledem k charakteru letounu bylo rozšířeno o některé body z předpisů pro vyšší kategorie jako je JAR-22 a JAR-VLA. Konkrétně podle těchto předpisů bylo počítáno zatížení poryvy, manipulalční zatížení na zemi a některé další případy.
První návrhy skladeb kompozitových skořepin byly provedeny manuálními výpočty. S postupem doby byl vytvořen podrobný model křídla a trupu letounu metodou konečných prvků v programu MSC/NASTRAN.
Základní návrh a detailní konstrukci provedl Pavel Urban
se svými spolupracovníky Karlem Faltusem
a
ing. Milošem Mládkem.Aerodynamický návrh a výpočet provedl dipl. technik
Mirko Musil,
ktrerý však bohužel v závěru své práce zemřel. I na tomto místě bychom mu chtěli poděkovat za práci, kterou vykonal pro vznik tohoto ultralehkého letounu.
Pevnostní výpočet provedla
firma Vanessa Air s.r.o. - bratří Kábrtů,
kteří dokončili některé aerodynamické výpočty. Pro výpočet bylo použito nejmodernějších metod s využitím výpočetní techniky. Pevnostní výpočet provedený metodou konečných prvků byl v konečné fázi úspěšně ověřen úspěšnými zatěžovacími zkouškami ve VÚT Brno.
UFM-10 Sambakompozitový dolnoplošník s motorem ROTAX 912 nebo ROTAX 912 ULS pro sportovní a turistické létání a vleku kluzáků do jejich vzletové hmotnosti 380 kg. Letoun bude mít ekonomický provoz při spotřebě 6-12 l/hod a dosahovat trvalé cestovní rychlosti 200km/hod. Přitom jeho maximální cestovní rychlost je vypočtena na 250km/hod!!Novinka firmy Urban Air s.r.o. Samba již létá !!UFM-13W
kluzák se dvěma sedadly vedle sebe. Vypočtená klouzavost při rozpětí křídel 13m je 28. URBAN AIR s.r.o požádá o certifikaci tohoto kluzáku podle JAR-22 ÚCL Praha.
Technické údaje UFM-10/13/13W . . UFM-13 UFM-10 UFM-13W Rozpětí křídel ( s nástavci) m 13(15) 10 13(15) Délka letounu m 6,6 5,9 6,6 Výška letounu m 1,95 1,95 1,3 Plocha křídla m2 12,16 8,9 12,16 Maximální vzletová hmotnost kg 450 450 420 Prázdná hmotnost kg 265/280 250 220 Profil křídla . SM 701 SM 701 SM 701 Motor Rotax 912(ULS) PS 80 80/100 . Průměr vrtule - 2 listá/3 listá m 1,58/1,43 1,58/1,43 . Minimální rychlost km/h 63 65 62 Max.cestovní rychlost trvalá km/h 175 250 . Max.rychlost v turbulenci km/h 150 200 150 Max. nepřekročitelná rychlost km/h 190 270 190 Výpočtová max. rychlost km/h 212 300 212 Klouzavost cca 23 19 28 Stoupavost sólo m/s 7 3,5/7(10) . Stoupavost při MTOW m/s 5 5(7) . Stoupavost v aerovleku 75% trval. výkonu m/s . 2,5/3,5 . Min.opadání bez vlivu vrtule m/s 1,1 1,5 0,75-0,9 Palivová nádrž l 50 50 . Počet sedadel ks 2 2 2
UFM-10 lze vybavit zařízením pro vlek větroňů do vzletové váhy 380 kg.
Úspěchy projektu LAMBADA
- 1996 - "Zlatá medaile" na Aerosalonu Jihlava pro UFM-13
- 1997 - "Cena návštěvníků" na Aerosalonu Jihlava pro UFM-13
- 1998 - "Zlatá orchidej" na výstavě "Vzduch je naše moře" v Praze
- 1998 - vítězství ve Světovém poháru UL v kategorii FTS v Matkopusza,Maďarsko
- 1999 - "Zlatá medaile" na Aerosalonu Jihlava pro UFM-10
- 1999 - 2.místo letounu Samba na MS UL v Matkopusza, Maďarsko
Naši dealeři v zahraničí
Urban Air pro Vás připravuje nové stránky, kde bude inovovaný soubor s dealery.
Letové předvedení s možností si zalétat v tomto ultralehkém letounu je dostupné na letišti v Ústí nad Orlicí po předchozí domluvě s firmou Urban Air s.r.o. Bližší informace o letišti Ústí nad Orlicí najdete na hlavní stránce Aeroklubu Ústí nad Orlicí.
Firma Urban Air s.r.o sídlí v Libchavách, které leží na hlavní silnici z Vamberka do Ústí nad Orlicí, cca 5 km před Ústím nad Orlicí.
Na závěr již jen výkres ultralehkého letounu UFM-13 Lambáda a UFM-10 Samba. Další případné dotazy směřujte na naši e-mailovou adresu.
Počet návštěvníků této strany:
© Herox 12/98