Parašutistický odbor



Předseda parašustického odboru: Zdeněk Dvořák


Parašutistický odbor vznikl v roce 1971, kdy bylo zrušeno staré letiště a začalo se létat na novém. Od začátku byl hlavní postavou Zdeněk Dvořák, který má zásluhu na jeho rozvoji. V tomto odboru je nejmenší věkový průměr. Je to dáno charakterem tohoto sportu.
I přelomový rok 1989 byl důležitý pro paraodbor. Do tohoto roku, podobně jako motorový odbor, musel podle koncepce dojíždět na provozy na střediskové letiště Nové Město nad Metují. Od roku 1989 provozuje běžně na našem letišti, pouze pro speciální seskoky zajíždí na letiště jiná. Nejčastěji provádí seskoky z letounu L-6OS Brigadýr - pro 3 parašutisty, pro seskoky z větších výšek používá letoun Antonov An-2 - pro cca 10 parašutistů. Několikrát za rok jezdí naši parašutisté do Kunovic, kde provádějí seskoky z letounu L-410 Turbolet. Plní zde tzv. RW-disciplíny, které vyžadují seskoky z výše až 4 000m. Při těchto disciplínách vytváří skupina parašutistů různé obrazce, které několikrát při volném pádu mění. Tuto disciplínu mohou plnit pouze velmi zkušení sportovci.
Výcvik parašutistů probíhá v několika etapách. První je tzv. základní výcvik. Teoretická příprava je velmi krátká. Adept se naučí balit padák, získá na trenažéru základní dovednosti a celý výcvik je ukončen 3 seskoky z letounu An-2. Na něj pak navazuje další výcvik, kdy parašutista získává další výkonnostní třídy.
Každý parašutista vlastní svůj padák - dnes již pouze klouzavé padáky - "matrace". Jsou nejčastěji české výroby a jsou označeny PTCH-10.

Seskoky z L-410






Parašutisté se připravují na seskok z letounu L41O na RW disciplíny. Z.Dvořák stojící první zleva.







Seskok nad Ustim





Takto vypadá seskok z výšky 1 000m, letiště je v pravém dolním rohu.











Další případné otázky Vám rádi zodpovíme,pokud napíšete na náš e-mail.

Zpět na hlavní stránku Aeroklubu UO

Copyright © Herox 4/97