V nasledujících řadcích je historie Aeroklubu Ústi nad Orlicí a to od jeho založení až po současnost. Na dalších stránkách
je potom krátké seznámení s jednotlivými odbory aeroklubu.
Ústí nad Orlicí je okresní město s 17 000 obyvateli, ktere se nachází v severovýchodních Čechách. Je jedním ze vstupu do Orlických
hor. Leži na řece Tichá Orlice a je železniční stanici na trati Praha - Česká Třebová.
Historie aeroklubu se začíná psát v roce 1937, kdy byly provedeny první lety na svazích v okolí města. První seznámení s letadlem občanů
Ústí bylo vsak přistání Jana Kašpara na pozemcích budoucího letiště již v roce 1911, kdy trénoval na známý let z Pardubic do Prahy.
Další0 létání bylo přerušeno II. WW. Ale již v roce 1945 dochazí k obnovení činnosti. Opět se létá na svazích v okolí města, ale létání se
přesunuje na výhodnější terén Třebovských stěn, které využívá ješte Aeroklub Česká Třebová. V roce 1948 dochazí k výstavbě řádného
letiště u Pánova kříže. Stavba je zahájena v květnu 1948 a první let je proveden na vánoce 1948 s letounem PIPER CUB. Prvním vedoucím provozu
se stal Karel Klouček a létalo se s kluzáky SK-38 a GB-II-b. V roce 1951 získává první ústecký pilot Gustav Janeš "stříbrné C"
na vlastním letišti.
V roce 1955 se stává aeroklub součástí organizace Svazarm. V 6O. letech se modernizuje park aeroklubu. Přichazejí kluzáky typu VT-109 Pionýr,
VT-125 Šohaj a VT-130 Kmotr.
Na počátku 7O. let se město rozrůstá a stává se překážkou letového provozu. Proto je zahájena výstavba nového letiště nad obcí Černovír, která je
dokončena v roce 1971. V této době vzniká také parašutistický odbor.
Po roce 1989 se dále rozrůstá činnost aeroklubu. Aeroklub získává právní subjektivitu. Z hlediska leteckého provozovatele se stává součástí
Aeroklubu České republiky
. Jsou zakoupeny nové kluzáky ASW-15B, je renovován VT-116 Orlík, který byl již odepsán a nelétal. Roste také činnost
motorového odboru, který v době "totality" musel dojíždět na střediskové letiště ve Vysokém Mýtě.
Počet členů Aeroklubu | |
---|---|
celkový počet | 69 |
do 18 let | 1 |
plachatařský odbor | 30 |
motorový odbor | 5 |
odbor UL | 26 |
parašutistický odbor | 16 |
Typ letounu | Počet | Použití |
---|---|---|
L-13 Blaník | 2 | plachtění |
VSO-10 Gradient | 2 | plachtění |
ASW-15B | 2 | plachtění |
VT-116 Orlik | 1 | plachtění |
L-13SW Vivat | 1 | výcvik na motorizovaném kluzáku |
Z-226MS | 1 | výcvik, aerovleky |
L-60 Brigadýr | 1 | výsadky,aerovleky |
Z-142 | 1 | výcvik,akrobacie |
UFM-13 Lambáda | 1 | ultralehké létání |
Jora | 2 | ultralehké létání |
MobyDick | 1 | ultralehké létání |
Předseda: | Petr Boušek |
Vedoucí letového provozu: | Václav Trnka |
Technik: | Gustav Kareš |
Ekonom: | Karel Zahálka |