Aeroklub Ústí nad Orlicí


Logo V nasledujících řadcích je historie Aeroklubu Ústi nad Orlicí a to od jeho založení až po současnost. Na dalších stránkách je potom krátké seznámení s jednotlivými odbory aeroklubu.







Ústí nad Orlicí je okresní město s 17 000 obyvateli, ktere se nachází v severovýchodních Čechách. Je jedním ze vstupu do Orlických hor. Leži na řece Tichá Orlice a je železniční stanici na trati Praha - Česká Třebová.

Usti nad Orlici

Historie aeroklubu se začíná psát v roce 1937, kdy byly provedeny první lety na svazích v okolí města. První seznámení s letadlem občanů Ústí bylo vsak přistání Jana Kašpara na pozemcích budoucího letiště již v roce 1911, kdy trénoval na známý let z Pardubic do Prahy.
Další0 létání bylo přerušeno II. WW. Ale již v roce 1945 dochazí k obnovení činnosti. Opět se létá na svazích v okolí města, ale létání se přesunuje na výhodnější terén Třebovských stěn, které využívá ješte Aeroklub Česká Třebová. V roce 1948 dochazí k výstavbě řádného letiště u Pánova kříže. Stavba je zahájena v květnu 1948 a první let je proveden na vánoce 1948 s letounem PIPER CUB. Prvním vedoucím provozu se stal Karel Klouček a létalo se s kluzáky SK-38 a GB-II-b. V roce 1951 získává první ústecký pilot Gustav Janeš "stříbrné C" na vlastním letišti.
V roce 1955 se stává aeroklub součástí organizace Svazarm. V 6O. letech se modernizuje park aeroklubu. Přichazejí kluzáky typu VT-109 Pionýr, VT-125 Šohaj a VT-130 Kmotr.
Na počátku 7O. let se město rozrůstá a stává se překážkou letového provozu. Proto je zahájena výstavba nového letiště nad obcí Černovír, která je dokončena v roce 1971. V této době vzniká také parašutistický odbor.
Po roce 1989 se dále rozrůstá činnost aeroklubu. Aeroklub získává právní subjektivitu. Z hlediska leteckého provozovatele se stává součástí Aeroklubu České republiky . Jsou zakoupeny nové kluzáky ASW-15B, je renovován VT-116 Orlík, který byl již odepsán a nelétal. Roste také činnost motorového odboru, který v době "totality" musel dojíždět na střediskové letiště ve Vysokém Mýtě.

Na nasledujícím obrázku je mapka a údaje o letišti Ústí nad Orlicí

mapka

Následující tabulka dává přehled o složení členské základny Aeroklubu Ústi nad Orlicí

Počet členů Aeroklubu
celkový počet69
do 18 let1
plachatařský odbor30
motorový odbor5
odbor UL26
parašutistický odbor16


Tato tabulka udává typy letadel pravidelně používaných na našem letišti a účel použití

Typ letounuPočetPoužití
L-13 Blaník2plachtění
VSO-10 Gradient2plachtění
ASW-15B2plachtění
VT-116 Orlik1plachtění
L-13SW Vivat1výcvik na motorizovaném kluzáku
Z-226MS1výcvik, aerovleky
L-60 Brigadýr1výsadky,aerovleky
Z-1421výcvik,akrobacie
UFM-13 Lambáda1ultralehké létání
Jora2ultralehké létání
MobyDick1ultralehké létání


Na ústeckém letišti spolupůsobí podnik REAS, který vznikl z podniku SLOVAIR. Provádí stále opravy a údržbu zejména zemědělských letounů, i když v poslední době se orientuje i na jiné typy letadel. V současnosti provozuje zejména typy Z-37 Čmelák, An-2 a Dromader. Je i vlastníkem L-60 ještě s původním motorem Doris. Provozuje i nepravidelnou dopravu letounem L-200 Morava.

A samozřejmě má Aeroklub Ústí nad Orlicí svoje vedení, ktere je v současnosti následující:

Předseda:Petr Boušek
Vedoucí letového provozu:Václav Trnka
Technik:Gustav Kareš
Ekonom:Karel Zahálka





A na závěr shrnutí hlavních činností AK Ústí nad Orlicí


Chcete vědět více o :
plachtařském odboru
motorovém odboru
ultralehkém odboru
parašutistickém odboru
oficiální výsledky CPS 2001, inovace programu "Pro plachtaře", index list DAeC, indexy pilotů a přihláška do CPS, nová pravidla CPS 2000 platná pro rok 2001



A pokud máte nějaké dotazy nebo Vás něco zaujalo, pak nám pošlete e-mail.

Aeroklub
letiště
562 06 Ústí nad Orlicí
tel. +42 465 523575
Copyright © Herox 4/97