Ultralehky odbor 1
Odbor ultralehkého létání
Předseda odboru UL létání: Petr Boušek
Tento odbor je nejmladším v Aeroklubu Ústí nad Orlici. Jeho rozvoj začal hlavně po roce 1989, kdy se uvolnil vzdušný prostor a začali jsem se přibližovat
létání v "západním světě". Lidé, kteři dříve tajně létali z různých neupravených ploch, začali přicházet na letiště, které pro ně vytvořilo technické, ale i společenské
zázemí.
V republice se také objevily firmy, které začaly vyrábět ultralehká letadla. Nejprve se montovaly osvědcené zahranični typy, ale později se objevily i původní české
konstrukce. I na našem letišti byl takto zalétán v roce 1996 ultralehký letoun UFM-13 Lambáda, který vyrábí firma Urban Air s.r.o. Libchavy. Úspěšně také dopadla v březnu roku 1997 lámací zkouška křidla tohoto ultralehkého letounu, která byla nutná k povolení seriové výroby. V únoru letošního roku byla zalétána Lambáda s motorem BMW. Byl to poslední kus se starou kabinou a umístěním podvozku.
Firma Urban Air s.r.o.
také zahájila výrobu v nových prostorách, které jsou umístěny ve starém hangáru bývalého letiště v Ústí nad Orlicí. Konečně se po několika letech tvrdých prověrek rozbíhá výroba, která by měla v letošním roce dát 10 - 11 kusů nových Lambád. Jde o nové verze s vyšší kabinou a posunutím sedaček vzad. umožní to tak pohodlný posaz a sezení i vysokým pilotům, kteří měli v minulých verzích málo místa. Současně s tím dojde k přemístění palivové nádže do křídla a podvozek se posune dozadu. Připravují se i verze s novými motory. Více informací o jednotlivých verzích a výrobě dostanete, klepnete-li na link "Firma Urban Air s.r.o.".
Hnacím motorem letání na ultralehkých letadlech (UL) na našem letišti je předseda odboru Petr Boušek-úspěšný majitel autoškoly. V "nevybouřeném" mladí se
závodně věnoval závodům na silničních motocyklech. Před 5 lety se rozhodl pro létání na UL a v současnosti každou volnou chvilku věnuje poletování nad Ústím a okolím.
Nejprve vlastnil Joru, nyní "přesedlal" na letoun UFM-13 Lambáda. Díky jeho iniciativě pořádá aeroklub každý rok slet ultralehkých letadel. Toto setkaní neni jenom možností
předvést ultralehké letouny kolegům, ale je i dobrou propagací létání široké veřejnosti. Součástí tohoto dvoudenního setkání je i malý letecký den. Zatim byly poradany tři ročníky,
předpokládá se jeho pořádání i v příštím roce.
Aeroklub má také školu pro základní výcvik pilotů UL letadel, která každý rok vychová několik nových pilotů. Létání na UL neni tak svázané předpisy a tak na rozdíl
od jiných činností, která na rozdíl od minulých let stagnují, je v oboru UL největší příliv nových členů. Výhodou je i to, že lze snadno provozovat UL letoun, který nepodléhá státnímu
dozoru. Cena UL letadel se pohybuje do 300 do 1 200 000,- Kc, což je mnohem méně než za skutečné letouny.
Na rozdíl od "velkého" letání, kde garantem pro statní dozor je Aeroklub Česke republiky, pro ultralehké létání je garantem Letecká amatérská asociace.
Aeroklub Ústi nad Orlici vyšel pilotům UL letadel vstříc a nabízí jim následující možnosti:
- hangárovaní letadel v hangáru aeroklubu
- využívání technického a společenského zázemí aeroklubu
- využívání letiště aeroklubu
Poplatky za využívání těchto prostor se odvíjejí podle toho, zda se pilot UL stane členem AK Ústi nad Orlicí a zda zapůjčuje UL letoun ostatním členům ultralehkého odboru aeroklubu.
Odpovědi na časté otázky
- výcvik na UL Lambáda, Jora, Cora nebo MobyDick
- délka trvání 1-2 roky dle docházky žáka a jeho finačních možností
- ukončení zkoušek přezkoušením inspektory LAA našeho letiště
- cena se pohybuje v rozmezí 20-25 000,- Kč
Další případné otázky Vám rádi zodpovíme,pokud napíšete na náš e-mail.
Zpět na hlavní stránku Aeroklubu UO
Copyright © Herox 4/97